Peugeot, Citroen ve DS markalarının sahibi Fransız PSA Grubu, Opel’i satın aldı

Peugeot, Citroen ve DS markalarının sahibi Fransız PSA Grubu, ABD’li General Motors (GM) ile Opel’in satışı konusunda anlaştı.

Fransa’nın en büyük otomotiv üreticisi Peugeot Societe Anonyme (PSA) Grubu, ABD’li otomotiv şirketi General Motors’un Opel’i de kapsayan Avrupa birimini 2.2 milyar Euro’ya satın aldı. Anlaşmayla birlikte, PSA grubu GM’nin Avrupa’da toplam işçi sayısı 40 bini bulan 12 fabrikasını devralacak.

PSA HİSSELERİ YÜKSELİŞE GEÇTİ
Anlaşmaya göre General Motors, Opel’in üretim tesisleri karşılığında, 650 milyon Euro’su nakit ve 670 milyon Euro’su da PSA hisseleri olmak üzere toplam 1.32 milyar Euro alacak. PSA ayrıca, BNP Paribas ile ortak olarak Opel’in finansman kolu için de 900 milyon Euro ödeyecek.
PSA, Opel ve İngiliz Vauxhall için üç yıl içinde yüzde 2 faaliyet karı hedeflerken, 2026 yılı için yüzde 6’lık faaliyet karı ve 1.7 milyar Euroluk ortak maliyet tasarrufu hedefliyor.
PSA İcra Kurulu Başkanı Carlos Tavares’in GM’nin Avrupa kolunun kendi çıkarttıkları derslerden yararlanılarak toparlanabileceğini açıklamasının ardından PSA hisselerinde yüzde 4’lük bir artış görüldü.

1999’DAN BU YANA KAR ELDE ETMİYORDU
Borç ve tazminat tutarlarının 10 milyar dolara yakın olduğu tahmin edilen Opel, 16 yıldır üst üste zarar açıklıyor. Opel 2015 yılında 813, 2016’da ise 257 milyon dolar zarar etti. AB ülkelerinin Rusya’ya uyguladıkları yaptırımlar yüzünden Rusya pazarını kaybeden Opel, AB’den ayrılmaya karar veren İngiltere’de gelir kaybına uğradı.
Bu gelişmelerin ardından Opel, Belçika’daki Anvers ve 2014 yılında da 13 milyon otomobilin üretildiği Almanya’daki Bochum tesislerini kapattı. 52 yıldır faaliyet gösteren Bochum’daki Opel fabrikası 3 bin 200 kişiyi istihdam ediyordu.

ÇALIŞANLARIN DURUMU BELİRSİZ
PSA anlaşmayla Opel ve şirketin İngiltere markası Vauxhall’ü de bünyesine kattı ve General Motors Avrupa’dan tamamen çekilmiş oldu.
Satış, Opel’in Avrupa’daki en büyük üretim merkezlerinden birisi olan İngiltere’deki Opel-Vauxhall’da da işten çıkarmalar olabileceğine dair endişeleri de beraberinde getirdi. Açıklamalarda değinilmemiş olsa da, sendikaların, anlaşma sonrası PSA’nın Opel’in fabrikalarıyla İngiltere’deki Vauxhall fabrikalarından işçi çıkarımı olup olmayacağı, olacaksa boyutlarının ne olacağı konusuna odaklanacakları belirtildi.
PSA CEO’su Carlos Tavares “Desteğimizle birlikte Opel/Vauxhall satışlarının gözle görüşür şekilde hız kazanacağına inanıyoruz. Bunu yaparken GM’nin Opel/Vauxhall çalışanlarına verdiği sözlere de saygı göstereceğiz” dedi.

OPEL ABD PAZARINA GİREBİLİR
Yılda 1 milyon 100 bin adet otomobil üreten Opel’i bünyesine katan PSA, rakibi Renault’u geçerek Volkswagen’in ardından Avrupa’daki ikinci büyük otomobil grubu olacak. Benzer bir sıra atlama Türkiye’de de yaşanacak.
Türkiye’de 2016’da toplam yüzde 6’lık pazar payına ulaşan PSA Grubu, Opel’in katılmasıyla pazar payını yüzde 12’ye yaklaştırarak 2 sıra birden yükselecek ve en çok satış yapan 3’üncü marka olacak. GM çatısı altında bulunan ve Opel modellerini ABD’de ve Çin’de satan Buick markasının ise anlaşmadan nasıl etkileneceği henüz netleşmiş değil.
Kaynaklar, Buick’in Opel’in satışı ile birlikte PSA’nın müşterisi haline gelebileceği ya da GM’in diğer markalarından birinin otomobillerini kendi logosuyla satmaya başlayabileceğini aktarıyor. GM’in ABD’ye sokmadığı Opel’i, PSA’nın hem ABD’ye hem de Çin’e taşıyarak doğrudan GM’in rakibi haline geleceği bildiriliyor.

PSA, OPEL’LE RENAULT’YU GEÇEREK AVRUPA 2’NCİSİ OLACAK
Geçtiğimiz yıl Türkiye’de yüzde 6’lık pazar payına ulaşan Opel, 2016’da Avrupa’da 984 bin 769 adet araç satmış ve yüzde 6.56’lık pazar payına ulaşmıştı. PSA Grubu da Peugeot, Citroen ve DS markaları ile 2016’da Avrupa’da 1 milyon 467 bin araç satarak yüzde 9.77 pazar payı yakalamıştı.
Rakamlar göz önüne alındığında PSA Grubu Opel’i bünyesine katarak 2 milyon 452 bin satış hacmi ve yüzde 16.33’lük pazar payına ulaşıp, 2 milyon 54 bin satış ve yüzde 13.69 pazar payı bulunan Renault’yu geçerek, 3 milyon 500 bin araç satan ve yüzde 23.49 pazar payına sahip Volkswagen’in ardından Avrupa’nın en çok satan ikinci otomobil üreticisi olacak.

GEÇMİŞTEN BUGÜNE OPEL
Opel, 1862 yılında Adam Opel tarafından kuruldu. Dönemin Alman otomobil üreticisi, 1899’dan beri otomobil üretimi gerçekleştiriyor. Merkezi Rüsselsheim kentinde bulunmaktadır. 1929 yılında, General Motors şirkete ortak olmuş, 1931’de hisselerin tamamını satın almıştır. Mart 1929 da General Motors (GM) Opel’in modern üretim imkanlarından çok etkilenmiş ve şirketin yüzde 80’ini satın alarak, bu rakam 1931’de yüzde 100’e ulaştı. Türkiye’ye ise 1989 döneminde yaklaşık 20 milyon dolarlık liralık bir yatırımla İzmir Torbalı’da bir montaj atölyesi kuruldu. O dönemde Türkiye’de yatırım yapan firmalar en 100 milyon dolarla yola çıkıyordu. 1990 yılında marka İzmir’de 1156 otomobil montajı gerçekleştirdi. İlerleyen yıllarda bu rakam 6 binin üzerine çıktı. 1993 yılında ise 12 bin adetin üzerine kadar çıktı.

SATMAK İSTEDİ SONRA VAZGEÇTİ
GM, 1920 ve 1930’lu yıllarda ‘her keseye, her amaca uygun araç’ stratejisiyle gelişmesini sürdürdü. Alman Opel ve İngiliz Vauxhall’ın hisselerini 1920’li yıllarda alan ve araçlarını ABD dışında satmaya başlayan şirket, hızla gelişmeye başladı. Uzun bir süre sonra krize giren GM, Opel markasını gözden çıkardı. Uzun bir süre sonra GM, krize girdi ve ilk olarak Opel’i Magna ve Sberbank ortaklığına satma kararı verdi. Sonrasında bu karardan sürpriz bir şekilde vazgeçti. ABD’nin sembolü 100 yıllık otomotiv devi GM, krizle birlikte bu yılın başında 172,8 milyar dolarlık borcuna yenik düşerek, otomotivde tarihin en büyük iflas koruma başvurusuna imza atmıştı.

YÜZDE 100 YABANCI SERMAYE
General Motors’un 2000 yılının sonunda kapattığı Torbalı’da ki üretim tesislerinin aslında kriz dolayısıyla kapattı desek pek de yerinde olmaz. Yüzde 100 yabancı sermaye ile kurulan tesis, tam anlamıyla üretim yapmak değil, fiyat avantajları elde ederek parçaları lego gibi birleştirmekten ibaretti. Markanın Türkiye’de yatırım kararı aldığı dönemde ithal edilen yabancı araçlardan yüzde 50 gümrük vergisi alınıyordu. Eğer ki araç parçalı halde gelirse, montaj burada yapılırsa bu oran yüzde 20’ye düşüyordu.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir